Pénzügyi tudatosság a lakosság befektetéseiben
DR. REGŐS GÁBOR PHD., vezető közgazdász, Gránit Alapkezelő (e-mail:regos.
Összefoglaló:
Jelen tanulmány célja a megtakarítással rendelkező háztartások pénzügyi tudatosságának, be- fektetési döntéseinek vizsgálata. Ehhez 1000 olyan háztartás körében végeztünk felmérést, akik rendelkeznek megtakarítással. A reprezentatív mintába kerülő háztartások 30,7 száza- léka nem rendelkezett megtakarításokkal – talán esetükben van leginkább helye a pénzügyi tudatosság fejlesztésének és a jövedelemi helyzet javításának. A megtakarítással rendelkezők csoportja kifejezetten heterogén pénzügyi tudatosság szempontjából, azt nagyban meghatá- rozza az életkor és az iskolai végzettség. A háztartások egy része meglehetősen sok megtaka- rítási terméket ismer és diverzifikálja befektetéseit, melynek során a döntéseket maga hozza meg és online felületeken el is intézi az ügyeket. Az idősebbek és az alacsonyabb végzettségű- ek esetében ugyanakkor gyakori, hogy szükségük van a személyes ügyintézésre, a bankfiókok- ban dolgozók tanácsaira, iránymutatására.
Journal of Economic Literature (JEL) kódok: G51, G53
Kulcsszavak: pénzügyi tudatosság, befektetések, pénzügyi eszközök, digitalizáció
Financial Awareness in Household Investments
Summary
The aim of this study is to examine the financial awareness and investment decisions of households with savings. To this end, we conducted a survey among 1,000 households with actual savings. 30.7 percent of households in the representative sample had no savings – it is possibly their case where there is the greatest need for developing financial awareness and improving income situations. The group of households with savings is particularly heterogeneous in terms of financial awareness, largely determined by age and qualification level. Some households are familiar with a considerable number of savings products and they diversify their investments, making decisions independently and managing their affairs online. At the same time, however, in the case of the elderly and those with lower educational qualifications, there is often a need for handling their affairs in person to get advice and guidance from bank branch employees.