Polgári Szemle· 21. évfolyam 4–6. szám, 2025, 199–212., DOI: 10.24307/psz.2025.0913

 

ZSOBRÁK GRéTA, egyetemi hallgató, Széchenyi István Egyetem, Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Vezetéstudományi és Marketing Tanszék; (gretizsobrak@ gmail.com); DR. KELLER VERONIKA, egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem, Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Vezetéstudományi és Marketing Tanszék; (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).

Összefoglalás:

A fogyatékkal élők társadalmi és oktatási integrációja az esélyegyenlőség egyik kulcskérdése. Jelen tanulmány célja, hogy összehasonlítsa a fogyatékkal élők felsőoktatási helyzetét Magyarországon és Ausztriában, valamint megvizsgálja az akadálymentesítési és támogatási rendszerek hatékonyságát. A kutatás arra keresi a választ, hogy milyen tényezők befolyásolják a fogyatékkal élő hallgatók egyetemi életét, valamint milyen különbségek figyelhetők meg a két ország között. A szekunder adatfeldolgozás során a vonatkozó jogszabályok, statisztikai adatok és korábbi kutatások elemzése történt. A primer adatgyűjtés során három hazai és három osztrák felsőoktatási intézmény közösségi média kommunikációját hasonlítottuk össze online tartalomelemzés segítségével, kiemelve a fogyatékkal élő egyetemi hallgatók megszólítását. Az eredmények rámutatnak arra, hogy mindkét országban komoly erőfeszítések történnek az inkluzív felsőoktatás megteremtésére, azonban jelentős különbségek figyelhetők meg. Ausztriában az akadálymentesítés és a személyre szabott támogatások szélesebb körben elérhetők, míg Magyarországon a jogi szabályozás előremutató, de az intézményi szintű gyakorlati megvalósításban még hiányosságok tapasztalhatók. A hallgatók fő kihívásai közé tartozik az akadálymentes környezet hiánya, a támogatási rendszerek elégtelensége és az egyetemi közösség érzékenységének alacsony szintje. A kutatás gyakorlati jelentősége különösen a felsőoktatási intézmények számára releváns. Az eredmények alapján javaslatokat fogalmazunk meg az akadálymentesítési intézkedések javítására, a hallgatói támogatási rendszerek fejlesztésére, valamint az oktatói érzékenyítés növelésére. Ezen intézkedések hozzájárulhatnak a fogyatékkal élő hallgatók sikeres felsőoktatási részvételéhez és munkaerőpiaci integrációjához, valamint a társadalmi elfogadás erősítéséhez.

Journal of Economic Literature kódok: I23, I24, I28, J14

Kulcsszavak: fogyatékkal élők, felsőoktatás, esélyegyenlőség, akadálymentesítés, támogatási rendszerek

 

Integration Opportunities for Students with Disabilities in Higher Education in Hungary and Austria

Summary

The social and educational integration of people with disabilities is a pivotal issue for the promotion of equal opportunities. The objective of this study is to provide a comparative analysis of the situation of people with disabilities in higher education in Hungary and Austria, with a focus on the assessment of the efficacy of accessibility and support systems. The research seeks to identify the factors that influence the university experience of students with disabilities, and to discern any observable differences between the two countries. The secondary data processing involved an analysis of pertinent legislation, statistical data, and previous research. The primary data collection entailed the analysis of social media communications from three Austrian and three Austrian higher education institutions, with a focus on targeting university students with disabilities. The results indicate that both countries are making substantial efforts to establish inclusive higher education systems. However, significant discrepancies emerge when comparing the two nations. In Austria, accessibility and personalized support are more extensively available, whereas in Hungary, while legislation is progressive, there are evident gaps in its practical implementation at the institutional level. The prevailing challenges experienced by students include the absence of an accessible environment, inadequate support systems, and insufficient responsiveness from the university community. The practical relevance of the research is particularly salient for civil society. The findings will be utilized to formulate recommendations for enhancing accessibility measures, refining student support systems, and augmenting teacher awareness. These measures have the potential to contribute to the successful participation and labor market integration of students with disabilities in higher education, thereby fostering social acceptance.

Journal of Economic Literature codes: I23, I24, I28, J14

Keywords: students with disabilities, higher education, equal opportunities, accessibility, support systems, civil society

 

 

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image