- Kategória: 2024. augusztus - 20. évfolyam, 1-3. szám »
- Társadalompolitika, történelemtudomány
- Teljes cikk PDF formátumban
- Németh Eszter Júlia – Fehérvölgyi Beáta – Birkner Zoltán
A magyarországi egyetemi innovációs ökoszisztéma kvalitatív vizsgálata
Polgári Szemle, 20. évf. 1–3. szám, 2024, 147–159., DOI: 10.24307/psz.2024.0813
Németh Eszter Júlia, PhD hallgató Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.); Dr. Fehérvölgyi Beáta, dékán, egyetemi docens, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.); Dr. Habil. Birkner Zoltán, habilitált egyetemi docens, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).
Összefoglalás
Az innováció a jelen egy divatos, ám nélkülözhetetlen fogalmává vált, amely ma már a felsőoktatási intézmények keretrendszerében is megjelent, mint jövő orientált igény. A szó értelmét tekintve egy megvalósult újítást értünk alatta, azonban komplexitásának köszönhetően áthatja az egész szervezetet kezdve a meglévő folyamatoktól, az oktatási, kutatási szolgáltatásoktól egészen a szervezet kultúrájáig. Megállapítható, hogy az innováció felsőoktatási intézményekkel megvalósuló kapcsolata szerteágazó, amely egy ökoszisztémában, számos heterogén partner, mint az ipar, a kormányzat vagy a civil társadalom kapcsolatában jön létre, annak érdekében, hogy az innováció adta fejlődési vágyakra és lokális kihívásokra valós megoldások révén reflektáljon, túlmutatva a felsőoktatási intézmények elefántcsonttornyán. Tanulmányozva az innováció és az egyetemek kapcsolatát, a kutatás célja a magyarországi egyetemi innovációs ökoszisztémák átfogó megismerése volt. A kutatás módszertana a témában jártas szakértőkkel kvalitatív félig-strukturált interjúk segítségével vizsgálta meg az egyetemek és az ökoszisztéma adta innovációs lehetőségeket, amely megalapozta az egyetemi innovációs ökoszisztéma létjogosultságának feltételezését és bepillantást adott a rendszer esszenciájába, a résztvevő tagokba és igényeikbe, valamint az egyetemi innovációs ökoszisztéma hazai meghatározásába. A kutatás a megállapításoknak köszönhetően kiindulási alapot ad a továbbiakban megvalósuló részleteket boncolgató vizsgálatokhoz.
Journal of Economic Literature (JEL) kódok: I23, O30
Kulcsszavak: felsőoktatási intézmények, innováció
A Qualitative Analysis of the Innovation Ecosystem in Hungarian Universities
Summary
Nowadays, innovation has become a fashionable yet inescapable concept and a future oriented requirement in the framework of the higher education institutions. In the sense of the word, we mean a renewal that has been implemented. Its complexity, however, permeates the entire organization ranging from the existing processes, teaching and research services to the organizational culture. It can be stated that the connection of innovation with higher education institutions is multifaceted, one that comes to life in an ecosystem in which heterogeneous partners like the industry, the government and civil society act with the objective to foster development aspirations and local challenges through real solutions by going beyond the ivory tower of higher education institutions. By studying the relationship between innovation and universities, the research aimed to gain comprehensive understanding about the Hungarian university innovation ecosystem. Therefore, the research methodology applied qualitative semi-structured expert interviews to explore the innovation potential of universities and the ecosystem, which provide good basis for assumptions of the existence of the university innovation ecosystem and insights into the essence of the system, to the participating members and their needs, as well as to the definition of the university innovation ecosystem in Hungary. Finally, the findings of the research provide a starting point for further detailed studies.
Journal of Economic Literature (JEL) codes: I23, O30
Keywords: higher education institutions, innovation