Egy hús- és hentesáru üzlet választásának értékelő elemzése, különösen az ár mint befolyásoló tényező és az ár-észlelés tükrében

 

Polgári Szemle, 19. évf. 1–3. szám, 2023, 349–363., DOI: 10.24307/psz.2023.0924

Dr. Földi Kata, főiskolai docens, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.); Heltai Éva Eszter, marketing menedzser szakirányon végzett hallgató, Wekerle Sándor Üzleti Főiskola (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.); Dr. Szakács Attila, főiskolai docens, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).

Összefoglalás

A tanulmány aktualitását az élelmiszerárak 2022. évi jelentős növekedése jelenti. Az általunk választott élelmiszer árucsoport a hús- és hentesáru, amely az alapvető élelmiszerek közé tartozik, és nehezen helyettesíthető. A szakirodalom feldolgozását hazai és külföldi szerzők témához kapcsolódó publikációinak összehasonlító elemzésével végeztük, amely során kiemeltnek tekintettük az ár szerepét a vásárlói döntésben, az üzletválasztási modellekben és a termékválasztáskor, a hús minőségének megítélésekor, fogyasztói tudatosság kapcsán, valamint az árészleléskor. A szekunder kutatás során a monori székhelyű Bódi és Fia Hentes Kft. hentesüzletének kiválasztott húsáruinak árváltozását (2014. éviről 2022. évire) és árképzést befolyásoló tényezőket vizsgáltunk. Primer kutatásként, kvalitatív kutatás keretében szakértői interjúkat készítettünk a monori székhelyű Bódi és Fia Hentes Kft. hentesüzletének vezetőjével és hentesével, valamint 3 vásárlói fókuszcsoportos interjút (3 generáció: 18-29 évesekkel – érett fiatalok, a 30-49 évesekkel - középgeneráció, az 50-69 évesekkel – „best age”) szerveztünk Monoron. A kvantitatív kutatás keretében a megkérdezést standardizált, strukturált, online kérdőív segítségével végeztük. A magas infláció hatására a hústermékek fogyasztói referencia árainak felső küszöbje kitolódott, az alsó küszöbje pedig a hatósági árakhoz igazodott. A húsok minőségét a fogyasztók nehezen tudják megítélni, ezért a hús- és hentesáru termékeknél a vásárlók számára az árak egyfajta minőségjelző szerepet töltenek be.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: M3, M31 

Kulcsszavak: vásárlói magatartás, üzletválasztás, ár, árészlelés, hús- és hentesáru üzlet

Evaluative analysis of the choice of meat and Butcher Store, Especially price influencing factors and Price Perception

Summary

The topicality of the study is given by the far-reaching change in food prices in 2022. The food product group we have chosen is meat and butcher's products, which belong to basic foods and have problematic substitutability. The processing of the literature was carried out by a comparative analysis of the publications of domestic and foreign authors related to the topic, during which we considered the role of price in the customer decision, in store selection models, and when choosing meat, judging its quality, consumer awareness and price breakdown to be of particular importance. During secondary research, we examined price changes (from 2014 to 2022) and factors influencing pricing of selected meat products of the butcher shop Bódi és Fia Hentes Kft. based in Monor. As a primary research, in the framework of qualitative research, we conducted expert interviews with the manager and butcher of Bódi and Sons Butcher Ltd. based in Monor, as well as 3 customer focus group interviews (3 generations: 18-29-year-olds - mature young people, 30-49-year-olds - middle generation, 50-69 years old - "best age") we organized on Monor. During the quantitative research, the survey was conducted using a standardized, structured, online questionnaire. As a result of the high inflation, the upper threshold of consumer reference prices for meat products has shifted, and the lower threshold has been adjusted to official prices. It is difficult for consumers to judge the quality of meat, so the prices of meat and butcher products serve as a kind of quality indicator for customers.

Journal of Economic Literature (JEL) codes: M3, M31 

Keywords: Conflict in Western Sahara, MINURSO, peacekeeping, Polisario, Morocco, security policy