A hungarikumok szerepe az országimázs formálásában

 

Polgári Szemle, 19. évf. 1–3. szám, 2023, 325–344., DOI: 10.24307/psz.2023.0922

Dr. Tőzsér Anett, kutató, vezető hivatali főtanácsos, Nemzetstratégiai Kutatóintézet (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).

Összefoglalás

A hungarikumok olyan csak a magyarságra jellemző értékek, amelyek révén a világ más országaiban élők Magyarországra, a magyarokra asszociálhatnak. Azok a turisztikai kínálati elemek, amik miatt érdemes Magyarországra látogatni, amikre a szakmai szervezetek hangsúlyt helyeznek a kommunikációjukban, a hungarikumok gyűjteményében is nagyrészt visszaköszönnek. A kutatás során szakirodalmi vizsgálatokat végeztem a hungarikumoknak az országimázs formálásban betöltött szerepével kapcsolatban. Másrészt megkerestem azokat a szakmai szervezeteket, amelyek felelősek az országimázs formálásáért, s ezek képviselőivel készítettem félig strukturált interjúkat. A 10 válaszadó szervezet képviselői főként agráripari és gasztronómiai termékeket neveztek meg a külföldiek számára a magyarsággal leginkább azonosítható hungarikumként. Az is megállapítást nyert, hogy a hungarikumok többsége napjaink turizmusában még nem jelent kiemelt turisztikai vonzerőt, ugyanakkor számolni kell velük a Magyarország-kép megalkotásánál, sőt, egyre hangsúlyosabb eszközei kell, hogy legyenek a brandépítésnek.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: M31, Z32

Kulcsszavak: hungarikum, nemzeti érték, országimázs, gasztronómiai termék, Kodály-módszer

The Role of Hungaricums in Shaping the Country's Image

Summary

Hungaricums are values that are unique only to Hungarians, through which people living in other countries of the world can associate to Hungary and Hungarians. The tourist attractions that make it worth visiting Hungary, and which are emphasized by professional organizations in their communication, are largely echoed in the collection of Hungaricums. During the research, I carried out literature studies regarding the role of Hungaricums in shaping the country's image. Additionally, I contacted the professional organizations that are in charge of shaping the country's image, and I conducted semi-structured interviews with their representatives. The representatives of the 10 interviewed organizations mainly named agricultural and gastronomic products as the most identifiable Hungarian products for foreigners. It was also established that the majority of Hungaricums do not yet represent a major tourist attraction in today's tourism, but at the same time, Hungaricums must be taken into account when creating the image of Hungary, and in fact, it must become an increasingly prominent tool for brand building.

Journal of Economic Literature (JEL) codes: M31, Z32

Keywords: Hungaricum, national value, country image, gastronomic product, Kodály-method