Felsőoktatási intézmények gazdálkodása 2016-2019 között, kitekintéssel a felsőoktatási modellváltás várható költségvetési hatásaira

 

Polgári Szemle, 18. évf. 4–6. szám, 2022, 244–262., DOI: 10.24307/psz.2022.1218

Dr. Hegedűs Szilárd, PhD, főiskolai docens, Budapesti Gazdasági Egyetem (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.); Dr. Molnár Petronella, PhD, adjunktus, Budapesti Gazdasági Egyetem (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).

Összefoglalás

A tanulmány aktualitását a felsőoktatás nagy horderejű változása adja, hiszen 2019-től elkezdődött a felsőoktatás átalakítása. Az átalakítás kapcsán pilot projektnek volt tekinthető a Budapesti Corvinus Egyetem példája, a továbbiakban azonban más-más módon valósult meg a modellváltás. Az elemzésünket pénzügyi, közpénzügyi szempontból végeztük el, amely fókuszában a modellváltást és pandémiát megelőző évek gazdálkodása volt. Ezzel összefüggésben a hazai felsőoktatás működési állapotjellemzőit mértük fel és értékeltük. A másik kutatási cél a modellváltás kapcsán törvényileg meghatározott, közszolgáltatási szerződésekben lefektetett támogatási összegek vizsgálata. Ezen a területen végeztünk összehasonlítást a korábbi költségvetési pozíciókkal.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: I23, I28, I21

Kulcsszavak: felsőoktatás, modellváltás, költségvetés, elemzés

Management of Higher Education Institutions from 2016-2019 with an Outlook on the Expected Budgetary Impact of the Change in the Higher Education Model

Summary

The objective of the study is given by the far-reaching changes in higher education, since the restructuring of higher education began in 2019. In connection with the transformation, the example of the Corvinus University of Budapest could be considered a pilot project, but in the following the model change took place in different ways. Our analysis was carried out from a financial and public finance point of view, focusing on the management of the years before the change of model and the COVID-19 pandemic, in connection with which we assessed and evaluated the operational characteristics of Hungarian higher education. The other research goal was to examine the statutory subsidy amounts set out in the public service contracts in connection with the model change and to make a comparison with previous budget positions.

Journal of Economic Literature (JEL) codes: I23, I28, I21

Keywords: higher education, model change, budget, analysis