- Kategória: 2022. november - 18. évfolyam, 1-3. szám »
- Fiatal kutatók tollából
- Teljes cikk PDF formátumban
- Erdei Attila – Erdeiné Késmárki-Gally Szilvia
A kötöttpályás közösségi közlekedés területi hatásai Budapest keleti agglomerációjában
Polgári Szemle, 18. évf. 1–3. szám, 2022, 262–273., DOI: 10.24307/psz.2022.1119
Összefoglalás
A közösségi közlekedési rendszerek fő funkciója a mobilitás. Ezzel lehet biztosítani a versenyképességet, a megfelelő életminőséget és a kohéziót a társadalom számára. A közlekedési rendszerek legfőbb szereplői az utasok, a szolgáltatók, illetve a döntéshozó, hatósági szerepet betöltő szervezetek (pl. állam, önkormányzatok, szakhatóságok). Budapest agglomerációjának keleti szegmensét ma és a múltban is sűrűn behálózzák a vasúti és HÉV pályák. Budapest agglomerációjában elhelyezkedő településekre vonatkozóan a térségi statisztikai adatok alapján összefüggés kapcsolatokat vizsgáltunk kvantitatív módszerek segítségével (faktoranalízis, bináris logisztikus regres - szió). Kutatásunk eredményei alapján a vizsgált térségben a vonalas infrastruktúra (vasút) fejlesztése, valamint a gazdasági- és társadalmi folyamatok közt kimutatható összefüggés van.
Journal of Economic Literature (JEL) kódok: R11, R12, R4
Kulcsszavak: .elővárosi vasút, kötöttpályás,közlekedés, vasútfejlesztés, területi fejlődés
Spatial Impacts of Public Transport in the Eastern Agglomeration of Budapest
Summary
The main function of the public transport systems is mobility. This is the way to ensure competitiveness, a good quality of life and cohesion for society. The main stakeholders in transport systems are passengers, service providers and the organizations with a decision-making and public authority role (e.g. state, local authorities, public authorities). The eastern part of the Budapest agglomeration is, and has been in the past, densely served by rail and HÉV (local railway) lines. Based on spatial statistical data, we used quantitative methods (factor analysis, binary logistic regression) to investigate correlations in the eastern part of the Budapest agglomeration. Our research results show that there is a demonstrable link between the development of linear infrastructure (railways) and economic and social developments in the region under study
Journal of Economic Literature (JEL) codes: R11, R12, R4
Keywords: Suburban rail, rail transport, rail development, spatial development