A COVID-19 pandémia első évének magyar vállalkozásokra gyakorolt hatása, különös tekintettel a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdésekre

Polgári Szemle, 18. évf. 1–3. szám, 2022, 80–97., DOI: 10.24307/psz.2022.1107

Dr. habil Sági Judit, egyetemi docens, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar, Pénzügy Tanszék (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.), Dr. Szennay Áron, adjunktus, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar, Pénzügy Tanszék (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

Összefoglalás

A COVID-19 pandémia jelentős keresleti és kínálati sokkot okozott, amelynek hatásait a magyar vállalkozások is megérezték. Kutatásunkban primer és szekunder adatokon vizsgáltuk a járvány magyar vállalkozásokra, azok fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeire gyakorolt hatását. A primer adatok forrása a Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2021. évi magyarországi adatfelvétele. Eredményeink alapján a magyar vállalkozások sikeresen küzdöttek meg a pandémia jelentette kihívásokkal. A járvány egyik legfontosabb hozadéka, hogy a digitális képességekkel nem rendelkező vállalkozók egy része a járvány hatására megjelent az online térben, sőt, többen további fejlesztéseket is végrehajtottak. A vállalkozók fenntarthatósággal kapcsolatos pozitív attitűdjét mutatja, hogy többségük a döntései során különféle társadalmi, illetve környezeti szempontokat is figyelembe vesz, sőt, minden második vállalkozó számára ezek a szempontok az üzletieknél is fontosabbnak bizonyultak.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok:H12, L26, O3

Kulcsszavak: COVID-19, Global Entrepreneurship Monitor (GEM), kis- és közepes vállalkozások, fenntarthatóság, digitalizáció

Effects of the First Year of the COVID-19 Pandemic on Hungarian Enterprises, With a Special Regard to Sustainability Issues

Summary

The COVID-19 pandemic caused a significant supply and demand shock, which the effects of were felt by Hungarian businesses. In our research, we used primary and secondary data to investigate the impact of the pandemic on Hungarian businesses and their sustainability-related activities. The source of data used is the Hungarian dataset of the Global Entrepreneurship Monitor (GEM) in the year 2021. Our results show that Hungarian businesses have successfully coped with the challenges of the pandemic. One of the most important benefits of the pandemic is that some of the entrepreneurs without digital skills appeared in the online space as a result of the epidemic, in fact, several made further improvements as a result of the pandemic.. The positive attitude of entrepreneurs towards sustainability is demonstrated by the fact that most of them consider various social and environmental aspects in their decisions, and for one in two entrepreneurs these aspects have been found to be more important than business.

Journal of Economic Literature (JEL) codes:H12, L26, O3

Keywords: COVID-19, Global Entrepreneurship Monitor (GEM), small and medium-sized enterprises, sustainability, digitalisation