Pénzügyi tudatosság a bankválasztásban – az ügyfélpreferenciák változása a pandémia hatására

Polgári Szemle, 18. évf. 1–3. szám, 2022, 48–65., DOI: 10.24307/psz.2022.1105

Dr. habil. Csiszárik-Kocsir Ágnes, Óbudai Egyetem, egyetemi docens (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).

Összefoglalás

A pénzügyi kultúra fogalma, fontossága napjaink és a közelmúlt örökzöld témája. A pénzügyi tudás és tudatosság az élet minden területén szükséges, hiszen nélküle nem hozhatók racionális döntések. Minden döntésünknek van pénzügyi vonatkozása, így a helytelen döntések anyagi áldozattal járnak, így nemcsak a bankszámla típus megválasztásánál, vagy a hitelfelvételnél fontosak a pénzügyi kompetenciák. A közelmúlt válságai világosan rámutattak arra, hogy mekkora károkat tud okozni a pénzügyi műveltség és tudatosság hiánya, milyen pusztítást tudnak véghez vinni a felelőtlen pénzügyi döntések révén kialakuló események. A pénzügyi tudatosság és tudás hiánya hatalmas károkat okoz a gazdaságban, felelőtlen pénzügyi döntésekhez vezet, mélyíti a társadalmi leszakadást és a szegénységet, évekre kivetítve, vagy akár generációkra áthárítva ezek megoldását. Mindez tökéletesen kirajzolódott a 2008-as válságot követően, a sorozatosan és meggondolatlanul felvett hiteltermékek bedőlésével. Több, mint tíz év elteltével számos kutatás készült és tanulmány íródott a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében (Németh, 2017), de ezek jellemzően a „íróasztalok fiókjaiban” landoltak, érdemi előrelépés még mindig csak elszórtan látható és tapasztalható. A közoktatás még a mai napon sincs felkészülve a pénzügyi ismeretek hatékony átadására, a valóban szükséges kompetenciák kialakítására. A pénzügyi ismeretek hiányát a koronavírus járvány hatására kialakult válság is bizonyította. A váratlan és sosem látott lezárások új aspektusaira világítottak rá a pénzügyi kultúrának. Az otthonról intézhető pénzügyek előtérbe kerülése alapján átértékelődtek a korábbi pénzügyi (beleértve a banki szolgáltató választást is) döntések. A tanulmány célja, hogy megmutassa a bankválasztási preferenciákat a pénzügyi kultúra függvényében a koronavírus válság előtt és után rávilágítva az ügyfélmegtartás szempontjából legfontosabb tényezőkre egy primer kutatás eredményei alapján.

Journal of Economic Literature (JEL) kódok: E50, G21, G53

Kulcsszavak: pénzügyi kultúra, pénzügyi tudatosság, pénzügyi szocializáció, generációs aspektusok, bankválasztás

Financial Awareness in Bank Selection – Changes in Customer Preferences Due to the Pandemic 

Summary

The concept and importance of financial literacy is an evergreen topic of today and the recent past. Financial knowledge and awareness are necessary in all aspects of life, without it no rational decisions can be made. Every decision we make has a financial implication, wrong decisions have a financial cost, so it is not only when choosing the type of bank account or taking out a loan that financial literacy is important. Recent crises have clearly shown the damage that a lack of financial literacy and awareness can cause, and the devastation that can be wreaked by irresponsible financial decisions. The lack of financial literacy and knowledge causes enormous damage to the economy, leads to irresponsible financial decisions, deepens social exclusion and poverty, and can be passed on for years or even generations to solve. All this was perfectly illustrated after the 2008 crisis, with the collapse of a series of recklessly taken out credit products. More than ten years on, numerous research and studies have been written to improve financial literacy (Németh, 2017), but these have typically ended up in 'desk drawers', with substantial progress still only scattered visibly and experienced. Even today, public education is still not equipped to effectively impart financial literacy and to develop the competences that are really needed. The lack of financial literacy was also demonstrated by the crisis that emerged in the wake of the coronavirus epidemic. Unexpected and unforeseen closures have highlighted new aspects of financial culture. The rise of home-based finances has led to a reassessment of previous financial decisions (including the choice of banking service provider). The objective of this paper is to show bank choice preferences as a function of financial culture before and after the crisis by highlighting the most important factors for customer retention based on the results of a primary research.

Journal of Economic Literature (JEL) codes: E50, G21, G53

Keywords: Financial culture, financial awareness, financial socialization, generational aspects, bank choice